söndag 18 februari 2007

Alltid samma visa

Söndag igen.
Det vill säga återigen en redig huvudvärk, obotlig törst, hes rökröst och en tunga som känns som en persisk matta. Efter gårdagens bravader, som lämnade ytterst få minnesbilder, vaknar man upp med en smått förvirrad karslok bredvid sig.
Jaja, just det. Fick ju sällis.
Och vad sa du att du hette nu igen?
Utkletat smink och en snorbuse i näsan gör mig till en riktig pangbrud där i badrumspegeln.
Det känns som att mina linser är djupt ingrodda i mina ögonhålor.
Det känns, med tanke på mina nedre regioner, som att jag har kört Vättern runt på cykel.
Det luktar krigarkungenkrull och mumindalen i hela lägenheten.
Ångest, jag? Å nej. Vad gör man inte för att få binga.
En ny innerligt härlig söndagsmorgon har fötts. Den blir nog en rask prommenad lite senare. Eller brödbak?
En rensning i garderoben iallafall.Från sovrummet hörs snarkningar från karlsloken. Det är bara en yvig kaluffs som sticker fram bland lakanen.
Med ett stadigt tag om tungsrapan är snart min persiska matta ett minne blott.
Jag går tillbaka till sängen. Jag kan ju faktiskt städa garderoben i morgon också. Att baka bröd är vid närmare eftertanke jävligt kladdigt.
Snart instämmer jag i snark och snörvelmelodin.

Ingrid Bergman

Inga kommentarer: