tisdag 20 februari 2007

help

Ännu en dag med nosen bland böckerna.
Jag tror inte att jag kommer att överleva denna vecka. Det känns som att tvångströjan sitter lite för tajt idag. Sängen står obäddad, disken slår i taket, liksom pappabetalarpojkarna på laroy. På golvet i hallen ligger dammtussar i storlekar som ludden man hittar i torktummlaren. Framför mig, vid datorn, ligger X antal räkningar. De skriker ut deras påminnelser. Misär. Några solstrålar har lyckats hitta sig fram genom skitiga fönster. Utanför på gatan går lyckligt lottade människor som inte har någon tenta att ta itu med. Hallå ni som går där ute! Förstår ni vad bra ni har det?
Jag kommer inte börja leva förens på fredag när den är avklarad. Då ska jag, efter ha tagit hand om disk, dammråttor, skitiga fönster och räkningar, ta mig ett två eller flera glas vin, luta mig tillbaka och andas långsamt in och ut genom näsan. Det sistnämnda endast om min snuva har släppt.

Ingrid Bergman

Inga kommentarer: